Instagram lancerer AI Studio: Brugere kan nu skabe AI-versioner af sig selv
Formålet er, at skabere og forretningsejere kan bruge disse AI-profiler til at tale med deres følgere på deres vegne.
Godmorgen 🤗
Jeg prøver at finde nyheder, der beskriver hvordan AI påvirker vores dagligdag og arbejdsliv.
I denne udgave har jeg historien om avisen Aftonbladet, som er en del af mediegruppen Schibsted i Norge, der har haft stor succes med at bruge kunstig intelligens i deres nyhedsredaktion.
En lektor på Københavns Professionshøjskole advarer om, at man skal være forsigtig, når man bruger ChatGPT og andre sprogmodeller baseret på kunstig intelligens.
God læselyst!
Her er dagens menu:
- Instagram lancerer AI Studio: Brugere kan nu skabe AI-versioner af sig selv
- Aftonbladet høster frugterne af målrettet satsning på AI i nyhedsredaktionen
- Nyt WordPress-værktøj hjælper bloggere med at skrive klarere og mere præcist
- Sprogmodeller er ikke sandheds vidner: Vær kritisk når du bruger ChatGPT
- Slip pennen: Google Meet tager snart noter for dig under møder
Instagram lancerer AI Studio: Brugere kan nu skabe AI-versioner af sig selv
Meta, moderselskabet bag Instagram, lancerer nu et nyt værktøj kaldet AI Studio, som giver alle brugere i USA mulighed for at skabe AI-versioner af sig selv på Instagram eller på nettet.
Formålet er, at skabere og forretningsejere kan bruge disse AI-profiler til at tale med deres følgere på deres vegne. AI-profilerne vil kunne chatte direkte med mennesker og svare på kommentarer på deres forfatters konto.
Ifølge Meta kan skabere tilpasse deres AI baseret på ting som deres Instagram-indhold, emner de vil undgå og links, de gerne vil dele. Skabere vil også kunne aktivere funktioner som auto-svar fra deres AI og bestemme, hvilke specifikke konti den må interagere med.
AI Studio tillader også oprettelse af helt nye AI-karakterer, der kan bruges på tværs af Metas apps. Her udfordrer Meta startups som Character.AI og Replika, hvor folk allerede taler med og endda forelsker sig i tematiserede chatbots.
Meta siger, at AI-profiler er tydeligt mærket overalt, hvor de optræder. En håndbog for skabere går mere i detaljer om AI-oprettelsesprocessen, og det ser ud til, at ansvaret ligger hos skaberen for at angive de emner, en AI ikke vil engagere sig i.
Aftonbladet høster frugterne af målrettet satsning på AI i nyhedsredaktionen
Avisen Aftonbladet, som er en del af mediegruppen Schibsted i Norge, har haft stor succes med at bruge kunstig intelligens i deres nyhedsredaktion.
I oktober oprettede de en AI-hub med syv fuldtidsansatte, bestående af journalister, udviklere og en UX-designer.
Formålet var at eksperimentere og lave hurtige fremskridt med AI-værktøjer internt i redaktionen, såsom automatisk oversættelse af overskrifter og korrekturlæsning. Nu fokuserer de mere på AI-tjenester og produkter til læserne, såsom AI-genererede artikelresumeer, som har været en stor succes.
Til det svenske valg i juni udviklede Aftonbladet chatbotten 'Valkompisen' efter et internt hackathon. Botten gav faktabaserede svar om valget baseret på data fra EU og de politiske partier samt interviews. Den fik 160.000 spørgsmål og viste sig at være meget populær og engagerende hos læserne.
Aftonbladets tilgang er at give læserne flere valgmuligheder i hvordan de vil konsumere nyheder, f.eks. læse, lytte, se video, læse hovedpunkter osv. De mener dog også at man skal være påpasselig med ikke at bruge AI bare for at skabe endnu mere indhold, da der i forvejen er meget nyhedstræthed. AI skal bruges målrettet til at skabe reel værdi.
Nyt WordPress-værktøj hjælper bloggere med at skrive klarere og mere præcist
WordPress.com, har lanceret et nyt AI-værktøj kaldet "Write Brief with AI", der er designet til at hjælpe bloggere med at skrive mere klart og koncist.
Værktøjet komplementerer en generativ AI-skriveassistent, som Automattic lancerede sidste år til at hjælpe brugere med at konstruere indhold og tilpasse tonen i deres indlæg.
Write Brief with AI fokuserer på at assistere brugere med at forbedre deres eksisterende indhold. Det fortæller brugerne, om de bruger for mange ord til at beskrive noget, og giver dem mulighed for automatisk at forenkle sætninger. Derudover kan det fortælle brugerne, om deres sprog mangler selvsikkerhed, eller om de bruger for komplekse ord, der kan fremmedgøre nogle læsere.
Værktøjet giver også forfatterne en læsbarhedsscore baseret på tre parametre: kompleksitet, sætningslængde og selvsikkerhed. Write Brief with AI opstod fra et internt hackathon-projekt hos Automattic, og efter at have gjort det tilgængeligt internt, besluttede virksomheden at lancere det offentligt. I øjeblikket er værktøjet kun tilgængeligt på engelsk for WordPress.com-sites under den indledende betafase.
Sprogmodeller er ikke sandheds vidner: Vær kritisk når du bruger ChatGPT
En lektor på Københavns Professionshøjskole advarer om, at man skal være forsigtig, når man bruger ChatGPT og andre sprogmodeller baseret på kunstig intelligens.
Sprogmodeller fungerer ved at danne sætninger baseret på, hvad der er det mest sandsynlige næste ord ud fra de tekster, de er trænet på. Men det mest sandsynlige er ikke nødvendigvis det samme som sandheden.
Sprogmodellerne har ikke en selvstændig intelligens, men giver blot svar ud fra mønstre i store mængder tekst og data. De kan nogle gange give faktuelt forkerte svar, fordi de ikke selv kan vurdere, hvad der er sandt eller falsk. Derfor risikerer man at få genskabt gamle fejlerkendelser, hvis de blot er fremført ofte nok i kilderne.
Hvis sprogmodellerne skal være en del af fremtidens vidensskabelse, er det vigtigt at huske, at de blot laver statistiske sandsynlighedsberegninger. De kan ikke selv tænke eller forstå, hvornår de tager fejl. Derfor skal man være kritisk og ikke forveksle statistisk sandsynlighed med sandhed, lyder det fra lektoren.
Slip pennen: Google Meet tager snart noter for dig under møder
Google Meet vil snart kunne tage noter for dig under dine møder, takket være en ny AI-drevet funktion kaldet "Take notes for me".
Funktionen, som er drevet af Googles Gemini AI-platform, forventes at blive udrullet inden for de kommende uger efter nogle sidste justeringer.
Google Workspace håber, at dette værktøj vil føre til øget produktivitet og effektivitet ved at lade brugerne fokusere mere på selve mødet i stedet for at dele opmærksomheden mellem at lytte og tage noter. Administratorer kan allerede nu teste og konfigurere indstillingerne for funktionen i Admin-konsollen for at styre, hvem der får adgang til den.
"Take notes for me" er tilgængelig for kunder med Gemini Enterprise, Gemini Education Premium eller AI Meetings and Messaging-tilføjelsen. Lanceringen er det seneste skridt i Google Meets plan om at blive mere effektiv og nyttig for kunder overalt. Funktionen blev annonceret tilbage i april 2024 som en del af en suite af AI-drevne værktøjer, der sigter mod at gøre medarbejdere mere effektive og føre til mere produktivt samarbejde på tværs af virksomheder.
Ny AI-baseret tjeneste genererer infografikker på få minutter
Text to Infographic er en ny AI-drevet tjeneste, der automatisk kan generere infografikker baseret på tekst på omkring 2 minutter.
Tjenesten kræver ingen designfærdigheder af brugeren. Man kan købe credits til at generere infografikker, hvor hver infografik koster 1 credit. Prisen pr. credit starter på $1 og bliver billigere, jo flere man køber.
Nye brugere får 2 gratis credits, så man kan afprøve tjenesten, før man køber flere. Credits udløber ikke. Hvis man ikke er tilfreds med en genereret infografik, kan man angive dette, så tjenesten kan forbedres.
Man kan også selv redigere infografikkens kode. Mulighed for at købe credits i større mængder findes ved at kontakte virksomheden bag tjenesten. Text to Infographic kan anvendes til at lave visuelle elementer til blogindlæg, sociale medier med mere.
Tak, fordi du læste med!
Vi ses på tirsdag til det næste nyhedsbrev. Har du et spørgsmål eller feedback? Bare tryk på svar og skriv, fordi jeg gerne vil høre fra dig og helt sikkert vil svare.
Kender du nogle der godt kunne tænke sig at blive klogere på AI, så del dette link med dem 🤗
Mvh. René Hjetting
Mobil: +45 29 27 65 40